Merhaba size 2019 yılında yaptığım saraybosna gezim ile ilgili deneyim ve paylaşımlarımi aktarmak isterim . Oncelikle Bosna Hersek Avrupa kıtasında vizesiz gidebileceğiniz ülkeler arasında. Biz iki bayan olarak pegasusdan biletlerimizi  alıp giriş Saraybosna dönüş Belgrad olarak yola çıktık. Bu bölümde sadece Saraybosna var ;)) Sadece otelleri onceden almistik ordaki gezilecek yerleri ve ulasim olayini cok fazla incelemedik acikcasi biraz spontane gelisti gezimiz. Bize gitmeden balkanlarda 2 bayan olarak gezmek cok zordur sinir gecisleri tehlikelidir gibi birkac olumsuz seyde soylenmedi degil .neyse  basliuorum ..:))

1. Gün Yaşadıklarımız

Saraybosna havalimani sehir merkezine cok yakin degil zaten cok kucuk bizim milas havalimani kadar bir yer .. Saraybosna para birimi km olarak geçiyor yaklaşık 1 km 0.5 euro yani 3.2 tl  gibi birşey.  Havalimanından otele gitmek için otobüse biniyorsun şehir merkezine giden otobüsler var başçarşı durağında indik biz ..zaten otobüs direk orda indiriyor otobüs kişi başı 5 km  bilginiz olsun taksi ile gitmek isterseniz 50 km felan yazıyor sanırım. Bizim otelin sahibi çok eskiden gelip oraya yerleşmiş bir Bosna türkü idi çok eski bir oteldi oteli bookingden bulduk. Otelde kahvalti yok almak isterseniz ekstra. Otele yerlestikden sonra sehiri gezmek icin yola ciktik. Saraybosna’ya mayis ayinda gidecekseniz yaninizda yagmurluk ve semsiye getirin mont vs.polar alin derim..ben almadim deri ceketimle gittim..ekstra maliyet sonra…

Otele yerlesip otel sahibi ile bosna ve cevresi ile ilgli bilgi aldiktan sonra yemek yemek icin ciktik. Bascarsi Meydanin da bir suru kofteci var.kofteye cevabi diyorlar tadi cok lezzetli gram usulu satiliyor heryerde tadi ayni ve fiyatı aynı o yüzden çok çok güzel surda yiyin efsane idi diyemiycem.300 gr cevabı 10km gibi birşey. Yanina yoğurt getiriyorlar ekstra isterseniz .meşhur trilece tatlısını yedik oda fena değildi gerçek keçi sutu belli. Bascarsida hediyelik eşya dükkanları fırınlar ve dediğim gibi kofteciler dışında çok fazla birşey yok .Bosna genel olarak yesillik bir yer bascarsi bolgesinde cok sayida musluman yasadigi icin camiler var . Bas carsi icinde bir cok  Osmanlidan kalan cami ve cesme var bu arada onlari gezebilirsiniz.birkac saat icinde bitiyor.biz bascarsida cok umdugumuzu bulamadigimiz icin sehir merkezi ilerdedir diye devam ettik yuruyerek… isterseniz tramvayada bilet alip binebilirsiniz .tramvay duragi bascarsi meydaninda ..birkac km yuruyerek kiliselerin ve meshur heykelleri parklarin oldugu asil sehir merkezine gidebiliuorsunuz .orda herhangi bir cafe yada puba oturarak kahve yada bosna birasi (yumusak icimli ve ucuz )icebilirsiniz.ilk gun yemegi yiyip sehir merkezinde turladikdan sonra aksam erkenden otelimizi donduk ertesi gun mostar pocitelli köyü ve blagga tekkesi gezimiz vardi cunku erken kalkacaktik.

2. Gün Pocitelli Köyü  Mostar  Blagaj Tekkesi

Biz bu gezi için bir özel araçla anlaşıp otelde kalan bir çift ile beraber kişi basi toplam 25 eur civarı vererek özel rehber eşliğinde yapmaya karar verdik .normal mostara günde iki kez tren var sabah 7 de gidiş dönüş  aksam 5 sanırım. ama bunun için bascarsidan araca binip tren istasyonuna gitmemiz gerekiyordu araç kiralama vs ilr uğraşmak istemedik yaDa aktarma yapmak.. hesapladik zaten maliyet olarak kisi basi 35 eurodan da pahaliya geliyordu .sabah kahvaltısı olarak genelde börekçiler var bascarsida boşnak böreği yedik tabiki birer porsiyon kıymalı yanına çay türk çayı var bu arada her yerde satılıyor .çaysız kalmıyorsunuz..sabah kahvaltısını yaptıktan sonra otelden özel araçla ilk önce eski bir türk köyü olan pocitelli köyüne geldik .koyun bir kalesi ve kalenin butun koyu gorebilecegimiz bir manzarasi var kaleye çıkmak için uzun ve dik bir yoldan gidiyorsunuz ama sonundaki manzara buna değer..pocitelli köyü neratvana nehrinin kıyısına kurulmuş savaş zamanında kalma bir türk köyü..yaklaşık sarajevodan 2 sat uzaklıkta  ..giderken ormanların arasında bir köy fırınında mola verip alman pastasina benzeyen enfes lezzetli çörekleri yiyip yolumuza devam ediyoruz.

Mostar köprüsü

Burdan mostara geciyoruz..buyulu mostar ..bulutsuzluk özleminin mostar köprüsü çökmüş neratvana çok üzgün ,ne olursa olsun yasamaya mecbursun dizelerinde ilk adini duydugun ve o dediği günden beri gitmek istediğim o büyülü yer ..kopru savas sonrasi coktukten sonra turkiyeden de gelen yardimlarla onarilmis ..cok fazla ihtisamli ve cok fazla yasanmisligi var ..dünyanın her ülkesinden ziyarete mostara sırf bu köprüyü görmek için geliyorlar şehirde bir havalimani bile var .taş sokaklarda taş evler ve içlerinde yine hediyelik eşya dükkanları fazlasıyla sizi cezbediyor..yanlız sokaklar cok kalabalık olduğu için bence gezmeye ya çok erken gidilebilir..hava boSnada erken karariyor bilginize ..mostar koprusunu goren bir manzara bulup bircok fotoda cektikden sonra simdi ne yicuk kismina gectik .nehrin kenarinda cok guzel yerel bir lokanta bulup isinmak ve birseyler icmek icin girdik .menuler ingilizce.herkes ingilizce biliyor .menude domuz eti diye ozellikle yaziyor ve garson soruyor size ..(cunku mostar bolgesi daha cok hıristiyanların yogun yasadigi bir bolge olduğundan ve genelde cevabi diye yaptıkları köfteyi domuz etinden yaptıkları için..)

Yemeğimizi yedikten sonra birkaç kere daha mostar köprüsünün üzerinden geçip neratvanaya bakıp yine tarihi olan bir bölgeye doğru blagaj  bölgesine doğru yola çıktık. Blagaj bölgesi denilen yerin iki ozelligi var bolgede saraybosnaya su kaynagi olan selale ve hrmen selalenin bitiminde bir tekke var .tekke osmanli zamanindan avrupaya müslümanlığı yaymak için o zamanın padişahının gönderdiği sarı saltuk adlı bi dervisin evi ve türbesi de burda..dedigim şelale neratvana nin bir kolu olan buna nehrine dökülüyor. Burda 2 adeT alabalık restaurantı var yan-yana ıkiside..burda alabalık yiyip kahve içebilirsiniz.. cok sakin çok huzurlu ve gizli bir cennet gibi sanki blagaj yada blagay ..saraybosna genel olarak yeşil alanın ormanlık alanın fazlasıyla olduğu halkın geçimini hayvancılık ile sağladığı  fırınları ve yemek kültürünün bize yakın olduğu bir ülke..bir cok yerde osmanlıdan kalan eserler var halkin yüzde ellisi müslüman yüzde elli hristiyan .. evet otobusleri ve otobys ve havalimani terminalleri bize gore cok cok eski ..yenilenmemis .cunku suan rkonomik olarak devletin buna ayiracak parasi yok .bizde bunlari bize eslik eden rehberimizle sohbet ettigimiz sirada ogrendik . bizden eski biraz zulüm görmüş yara almis savas gormus her ulke gibi cok fazla gelisememis arada kalmışlığı var . bu benim ilk yazım umarım saraybosnaya gideceklere yada aklinda balkanlar turu olanlara biraz fikir vermistir . Sağlıklı ve güneşli güzel günlere..